14.05.2017.

"Hajduk u Beogradu" - zašto bi trebalo da svi pročitaju ovaj roman?

"Hajduk u Beogradu" je dečiji/tinejdžerski roman našeg poznatog i divnog pisca Gradimira Stojkovića (više o njemu na kraju ovog teksta). A zašto mislim da je ova knjiga idealna i za mlađe i za starije? 


Prvi put sam pročitala "Hajduka" u osnovnoj školi. Nisam sigurna nakon ovoliko godina ko mi je preporučio, ali definitivno je to bila ili razredna (koja je predavala srpski jezik i književnost) ili draga tetka Mira, koja i danas radi u gradskoj biblioteci. 
Gligorije Pecikoza Hajduk seli se sa svojom porodicom iz malog mesta u Beograd i tu započinje osmi razred. Trebalo mu je vremena da se prilagodi i nađe svoje mesto u društvu i školi.
Isprva povučen, kasnije slobodniji, upoznaje nas sa roditeljima, društvom iz razreda, Razrednom, ostalim nastavnicima... Vesnom, u koju je zaljubljen. :)

Hajduk igra odlično košarku, u školi je dobar đak, bistar, ne toliko vredan, iskren, pošten, ali i jako tvrdoglav i ponosan, zbog čega će se naći u nekoliko neprilika.

Ovo je roman o odrastanju, dečijim viđenjem škole, sveta i života... Kada sam prvi put uzela ovo delo u ruke, bila sam 7. ili 8. razred, pa mi je i to sagledavanje iz muškog ugla bilo takođe zanimljivo, s obzirom da su nama devojčicama dečaci tada bili potpuno čudni i nedokučivi. :)

Hajduk nam priča drugačiju priču o školi: to nije samo dosadno mesto gde nas nastavnici teraju da učimo; ne, tu se rađaju prve ljubavi, utvrđuju prijateljstva za ceo život, tu se otkrivaju tajne koje se ne smeju reći roditeljima; tu nas razredna/i čuva, pazi, diže kada padamo i podržava... Čak  i svo to gradivo - pa, ima razloga zašto nam je potrebno da sve to znamo i ipak se tu uči i puno korisnih stvari i zanimljivih činjenica.

A ono što je mene posebno tada obradovalo je da postoji i još knjiga o Hajduku! :)

"Hajduk na Dunavu", "Hajduk prootiv vetrenjače", "Hajduk sa druge strane", "Hajduk ostaje Hajduk", "Hajduk u četiri slike."

U ostalim delovima mi nastavljamo da pratimo život našeg junaka posle osnovne škole, čak sve i do dela kada on odrasta i postaje nastavnik u školi i razredni jednom odeljenju. Kako li će se snaći u toj ulozi? :)

Zašto vam posle više od 10 godina pišem o ovoj knjizi?


Pre dva meseca sam je dobila na poklon. I "Hajduk" me je ponovo oduševio i naveo da razmišljam o školskim danima, o tome čemu nas uče deca i čemu mi njih učimo i kakav im primer dajemo danas. 

Mišljenja će verovatno biti i ovakva i onakva, ali i ona nam mogu dati pouku:
ako smatramo da smo dobri, pa, uvek može bolje, zar ne; 
ako smo skrenuli sa puta, pogrešili i možda i nismo trenutno baš svetao primer, hajde da se potrudimo da to ispravimo.

Jer deca jesu naša budućnost, ali i naša sadašnjost.

Ne odustajmo od sebe, od njih, jer ni oni ne odustaju od nas. 


Za kraj, par rečenica o autoru, kao što sam obećala. :)

Gradimir Stojković rođen je 1947. godine i srpski je književnik i jedan od najpoznatijih i najvoljenijih dečijih pisaca. Sve njegove knjige doživele su više izdanja, a ako govorimo o knjizi koju sam vam danas predstavila - preko 20 izdanja i tiraž preko 500 000 primeraka). 
Radio je u školi kao nastavnik, u biblioteci, za UNICEF...  Napisao je mnogo romana, zbirke pripovedaka i poezije, a dobitnik je i mnogobrojnih nagrada. 
Danas živi u Brestoviku.

Nadam se da je ova priča bila dovoljna da vas ubedim da pročitate "Hajduka", ali i ostale Gradimirove odlične knjige. 
Ako ste već čitali, javite mi vaše utiske, pišite mi kako ste doživeli ove romane. 


Do sledećeg posta,
puno vas pozdravljam!
Vaša Marija

2 коментара:

  1. Ово ће дефинитивно бити препорука за моју децу кад мало порасту. Хвала :)

    ОдговориИзбриши